1
دانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد، نراق، ایران
2
دکترا
3
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
در سالهای اخیر استقرار نظامهای مدیریتی و به خصوص نظام مدیریت کیفیت در سازمانهای دولتی غیرانتفاعی، افزایش چشمگیری یافته و پیادهسازی این استاندارد به عنوان معیاری از تعالی سازمانها و مبنای اعطای جایزه و پاداش عملکرد از سوی سازمانهای بالادستی مطرح شده است، در همین راستا " بررسی اثربخشی استقرار نظام انطباق محصول در سازمانهای صنعتی مطرح است. همچنین بررسی اینکه این سازمانها تا چه حد توانستهاند به نتایج و اهداف مورد نظر نظام انطباق محصول دست یابند امری مفید و ضروری بوده که در تصمیمگیریهای مدیران ارشد در رابطه با لزوم استقرار نظام انطباق محصول تاثیرگذار است.
این پژوهش با هدف ارائه شاخصهای اثربخشی استقرار استاندارد نظام انطباق محصول IDS 601:2009در سال 1394 در سازمانهای دفاعی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مطالعهی موردی و بررسیهای کتابخانهای و اسنادی میباشد. با بررسیهای انجام شده مشخص شد که سه شاخص مهم ارتقای کیفیت، رضایت مشتری و پایداری تولید تاثیر بسزایی در استقرار این استاندارد و نیز افزایش و ارتقای کیفیت محصول، قابلیت پایداری تولید و در نهایت رضایت مشتری داشتهاند.